För två månader sedan flyttade jag över kapital till räntefonder. Det kändes rätt då. Börsen hade gått starkt.Värderingarna var ansträngda.Geopolitiken såg allt stökigare ut. Nu funderar jag på dock på att gå tillbaka till 100 % aktiefonder. Varför? För att inget verkar bita på börsen. Vi har haft höga räntor.Inflation.Tullhot.Statsfinansiell oro.Och nu senast en konflikt mellan USA och Iran som många trodde skulle kunna eskalera betydligt mer än den gjorde. Under våren såg vi amerikanska attacker mot iranska mål, iranska motreaktioner och oro kring Hormuzsundet. Jag trodde börsen skulle falla betydligt mer. I stället har vi sett något helt annat. Nu har dessutom USA och Iran börjat förhandlingar. Oljepriset har fallit och börserna stigit. Marknaden verkar helt enkelt mer intresserad av framtida vinster än av dagens rubriker. Det är svårt att ignorera. Jag hör fortfarande argumenten: “Tech har gått för bra”. Kanske. Men starka trender brukar inte dö för att de blivit starka. De dör när vinsterna börjar falla. Och än så länge ser vi inte det. AI-investeringarna fortsätter. Bolagsvinsterna fortsätter att växa.Kapital fortsätter att söka avkastning. Det som får mig att fundera mest är egentligen inte att allt ser bra ut. Det är att så mycket ser dåligt ut – utan att marknaden bryr sig särskilt mycket. När börsen inte faller på dåliga nyheter brukar det vara ett tecken på styrka. Därför lutar jag allt mer åt att lämna räntefonderna och gå tillbaka till aktiefonder. Inte för att riskerna är borta. Utan för att marknaden verkar ha bestämt sig för att se förbi dem. Håll utkik i SMS och mail under veckan. Tillkommer inget nytt blir det med stor sannolikhet ett fondbyte.